Štěpánka Bisová – Já sama jsem si největším soupeřem!

011První zpovídanou je atletka Štěpánka Bisová. Její doménou jsou střední tratě, ale nemá problém k tomu přihodit i skok o tyči.

Jak ses dostala k atletice a jakými všemi sporty jsi prošla?
K atletice jsem se dostala, dalo by se říct přes kamarádku, se kterou jsem tancovala. Na tancování tak nadšeně vyprávěla o tom, jak byla na tréninku a jak jí to bavilo a protože mě má učitelka už před tím do atletiky tak trochu strkala, tak jsem si řekla že to zkusím a nějak mě to chytlo a z mého předpokladu, že si dvakrát týdně zajdu na trénink abych se hýbala a nenudila se, se vyklubalo to co dělám teď. Jinak jsem od mala měla vždycky co dělat, vystřídala jsem gymnastiku, lezení a jezdila jsem na koni, ale pak jsem musela přestat s koňmi a kromě tancování už jsem neměla co dělat, takže vlastně už to byl takový první krok k atletice.

002Jaká je tvá nejoblíbenější disciplína a čeho bys chtěla ve sportu dosáhnout?
Moje nejoblíbenější disciplíny jsou samozřejmě ty, co mi jdou nejlépe, tedy běhy na střední tratě – 800, 1500 metrů. Nejradši mám ale asi přespoláky, protože miluju rozdílnost tratí a to, že nikdy úplně nevím, co čekat. No a poslední dobou zkouším, tyčku, která mě hodně zaujala už jako malou, když jsem se na ní koukala v televizi, ale skoky o ní jsou v realitě mnohem zábavnější! Můj nejvyšší cíl je určitě zůstat u toho co nejdéle to půjde a stále se zlepšovat.

004Jak začíná a končí tvůj den. Děláš něco i mimo tréninky, například protahování, ranní rozcvička apod?
Můj den většinou začíná velkou snídaní a končí večerním protahováním. Takže mimo tréninky se akorát protahuju a sem tam posiluju. Jinak je někdy fajn pozměnit pohyb, takže svůj čas vyplňuju například jízdou na kole, bruslích nebo plavání.

006Jak obvykle začíná tvůj trénink? Musíš se někdy do tréninku nutit?
U toho jde hlavně o to, jaký trénink to je. Tréninky na dráze začínáme rozklusem a rozcvičením, ale dalo by se říct, že úplným začátkem každého tréninku je převléknout se a vyběhnout. To že se do tréninku někdy musím nutit je jasné! Když je venku hnusně, zavelí únava nebo pobolívá nějaký ten sval, tak to vyběhnutí není úplně jednoduché. Ale to přinucení se je asi to nejsložitější a po tom, co už na sobě mám běžecký věci je všechno snazší a po vyběhnutí už se ani tolik přemlouvat nemusím.

008Popiš nám, jak obvykle vypadá tvůj trénink.
Díky bohu nemám všechny tréninky stejné, takže bych je asi rozdělila. Pokud jsme na dráze, je už klasikou rozběhání, protažení, 5 stovkových rovinek, pokud jdeme rychlé úseky tak ještě abeceda a poté už samotné úseky, v tomto období pondělí krátké na rychlost, úterý tempa a pátky podle toho co nás čeká o víkendu. Pak většinou jdeme nějakou technickou disciplínu nebo odrazy a nakonec posilování a výklus. V zimně je část přípravy přesunutá do tělocvičny, kde hrajeme florbal nebo fotbal, pak následuje rozcvička, úhlopříčky, starty a pak už se „program“ liší, ale konec je většinou zase o posilování. Pak ještě máme tréninky v terénu a to je buď klus, fartlek nebo úseky do kopce.

003Co je tvoje motivace? Máš nějaké talismany a rituály?
Mojí motivací je jen to, že můžu být lepší, než jsem a každé mé posunutí se dál je pro mě motivací, například osobák. O žádným talismanu ani rituálu nevím, ale tak třeba i to jednou bude.

Jak se stravuješ? Používáš nějaké doplňky stravy?
Můj jídelníček má dvě hlavní podmínky, jíst hodně a často (popřípadě jednou denně celý den!). Jinak ale vypadá tak nějak normálně, ale vyhýbám se fastfoodům a místo sušenky si dám radši ovoce. A pokud nepočítám hořčík na křeče tak doplňky se v něm nevyskytují.

005Jak řešíš únavu a zranění?
Pokud jde o únavu svalů tak ta se většinou vyběhá při rozběhávání. Pokud ale cítím, že potřebuju větší odpočinek tak si ho sem tam s povolením trenéra dopřeju, většinou je to ale tak, že ho od něj mám naordinovaný. Větší zranění jsem ještě za dobu, co dělám atletiku nikdy díky bohu neměla, ale když mě něco bolelo, tak se to řešilo fyzioterapeutkou a rehabilitacemi.

Děláš něco, o čem víš, že je vyloženě špatně, ale z nějakého důvodu to nemůžeš změnit?
No tak do těchto špatností bych určitě zařadila všechny chyby při kterýchkoliv technických disciplínách a to se musí prostě odnaučit jedině tréninky. Jinak si asi na nic nevzpomenu.

007Co bys poradila lidem, co právě vstávají od židle a chtějí začít něco dělat?
Aby moc neváhali a prostě to udělali. Nikdy není pozdě začít něco dělat, všechno je to v hlavě, takže ať nehledají výmluvy, proč to nejde. A hlavně aby vše dělali pro zábavu a nedělali něco, co je nebaví, protože to může odradit od jakéhokoliv pohybu. Nezáleží na tom, co děláte, hlavně že něco děláte.

Máš nějaký vzor, nějakou metu a věčného soupeře?
Sport moc nesleduji, takže nějaký přímý vzor nemám. Já sama jsem si největším soupeřem, takže moje momentální meta je zaběhnout lepší časy než minulý rok a celkově se posunout dál.

001 012 010 009